Până nu demult, ideea unei şcoli online părea suprarealistă, total nepotrivită şi inaplicabilă sistemului educaţional românesc, mai ales în comunitățile mai izolate. Situaţia aparte provocată de pandemia COVID-19 a forțat schimbarea și începutul reconstrucției sistemului educaţional național. Amenințarea bolii a fost cutremurul care a obligat regândirea mersului societății.

Şi pentru că această “izolare” prelungită va produce efecte negative atât în cunoştinţele elevilor, cât şi în relaţiile lor sociale, interumane, echipa de implementare a proiectului “Școala Comunităţii Remetea Chioarului”, derulat de ASSOC în localitatea maramureșeană, s-a gândit că micuții cu care lucrează au cea mai mare nevoie de sprijin.

Astfel, începând cu 15 mai 2020, s-au gândit activități adaptate la contextul şi restricţiile impuse pentru starea de alertă. În condiţii de maximă responsabilitate, păstrându-se distanţarea socială şi toate celelalte măsuri igienico-sanitare, s-au planificat intervenţii psiho-sociale individuale sau în grupuri mici, dar şi telefonic sau online.

Pentru programul educaţional se va organiza o școală de vară online, care să continue toate activităţile remediale, de progres sau extracurriculare prevăzute prin proiect.


Specialiştii au început să creeze “comunitatea online”, să-i provoace pe copii să reînnoade legăturile, să le propună activităţi care să îi ajute să depăşească această perioadă din toate punctele de vedere. În primul rând, se doreşte păstrarea relaţiilor şi a comunităţii educaţionale. Apoi, se vor oferi alternative sănătoase şi educative de petrecere a acestui “prea mult timp liber”: un cerc de lectură pentru cei pasionaţi, unul de artă, de teatru sau de limba engleză, continuarea pregătirilor pentru examene, vizite virtuale în diferite colţuri ale lumii, jocuri sau activităţi culinare, explorarea resurselor internetului, realizarea de experimente, activităţile de dezvoltare personală şi multe altele care să le ofere beneficiarilor preşcolari şi şcolari provocări pentru această vară “specială”.
Activităţile oferite se vor a fi şi o ancoră afectivă. Asta deoarece mulţi dintre elevii de la Remetea Chioarului provin din familii sau medii dezavantajate şi nu au parte de sprijinul emoţional necesar pentru a depăşi această perioadă. De aceea, echipele pluridisciplinare psiholog-asistent social vor continua şedinţele lunare de grup, dar şi şedinţe individuale de consiliere, de sprijin şi orientare vocaţională, de educaţie parentală şi mentorat.

Începe o perioadă nouă…. dar incitantă. Într-un context social special, experimental şi extrem de delicat vom oferi sprijin unei comunităţi care chiar are nevoie. Rezultatele nu sunt garantate, dar dorinţa şi avântul celor care vor munci pentru a obţine rezultate sunt reale. Dacă aceşti copiii şi-au pierdut comunitatea şcolară dintre pereţii sălilor de clasă vor fi ajutaţi şa o regăsească prin curiozitatea şi energia pe care nu şi le-au pierdut. Deconectaţi de la spaţiul şcolar atât de familiar, ei vor realiza că poţi învăţa oriunde te-ai afla, că poţi transforma experienţe simple în experienţe fundamentale şi că mintea, puterea de a schimba lumea şi emoţiile noastre nu sunt în carantină, ele continua să fie libere.