Societatea Nationala de Cruce Rosie din Romania, în calitate de solicitant și partenerul Asociatia pentru Dezvoltare Comunitara și Servicii Sociale implementeaza proiectul cu titlul “ARGUS – sprijinirea infiintarii si dezvoltarii de intreprinderi sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru”, cu codul SMIS 2014+ 128025, proiect cofinanțat prin Axa prioritară 4. Incluziune sociala si combaterea saraciei, Obiectiv tematic 9: Promovarea incluziunii sociale, combaterea saraciei si a oricarei forme de discriminare, Prioritatea de investititii 9v: Promovarea anteprenoriatului social si a integrarii vocationale in intreprinderile sociale si economia sociala si solidara pentru a facilita accesul la ocuparea fortei de munca, O. S. 4.16: Consolidarea capacitatii intreprinderilor de economie sociala de a functiona intr-o maniera auto-sustenabila.
Proiectul “ARGUS – sprijinirea infiintarii si dezvoltarii de intreprinderi sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru” se derulează în perioada 02 septembrie 2019 – 31 august 2022 și are ca obiectiv general dezvoltarea si consolidarea, in mediul urban si rural, a 21 de structuri de economie sociala capabile sa se auto-sustina, in cadrul carora se vor crea 105 locuri de munca, in vederea combaterii saraciei prin integrarea pe piata muncii a persoanelor din grupurile vulnerabile si dezvoltarea serviciilor locale. Prin proiect se urmareste astfel stimularea si incurajarea spiritului antreprenorial, dar si dezvoltarea economiei sociale in regiunile Nord-Vest, Vest si Centru. Valoarea proiectului este de 13,791,287.89 lei, 100% finantare nerambursabila prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020.
In perioada 01.04.2020 – 15.06.2020 s-a realizat inscrierea la programele de formare antreprenoriala specifica, pentru cursul Antreprenor in economie sociala COR 112032 si pentru cursul Manager intreprindere sociala COR 112036. Urmare a sustinerii examenelor de absolvire, un număr de 99 de persoane au fost certificate ca absolvenți (53 femei si 46 barbati), dintre care 71 pentru cursul 1 Antreprenor in economie sociala si 28 pentru cursul 2 Manager intreprindere sociala.
În perioada 01 iulie 2020 – 31 august 2020 s-a desfasurat evaluarea planurilor de afaceri si anuntarea celor selectate spre a fi finanțate ce s-a organizat in baza unei proceduri transparente, echidistante și obiective. Persoanele ce au urmat cursurile de formare profesionala certificate in cadrul proiectului Antreprenor în Economie Socială sau Manager Întreprindere Socială au depus un număr de 71 de aplicatii pentru a participa la competitia de evaluare si selectie a planurilor de afaceri.
Întreprinderi sociale evidențiate la nivelul regiunilor Vest, Centru si Nord Vest
La nivelul regiunii Vest, în conformitate cu datele prezentate în Registrul unic de evidență a întreprinderilor sociale se reliefează un număr de 99 întreprinderi de acest tip, cele mai multe fiind menționate în județul Timiș (52) și cele mai puține în județul Carș Severin (12).
Județ | Număr întreprinderi
sociale |
Arad | 20 |
Caraș Severin | 12 |
Hunedoara | 15 |
Timiș | 52 |
TOTAL | 99 |
Din perspectiva populației aferente fiecărui județ se evidențiază faptul că că exista o medie de 4,94 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori la nivel regional. Județul are Timiș un număr de 6,91 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori, iar județul Hunedoara are cele mai puține întreprinderi sociale la 100.000 locuritori – 3.26.
Județ |
Populație* |
Număr întreprinderi sociale | Nr. întreprinderi sociale / 100.000
locuitori |
Arad | 471155 | 20 | 4,24 |
Caraș Severin | 320124 | 12 | 3,75 |
Hunedoara | 459671 | 15 | 3,26 |
Timiș | 752091 | 52 | 6,91 |
TOTAL | 2003041 | 99 | 4,94 |
*Populația după domiciliu a județelor, municipiilor și orașelor, la 1 iulie 2018, Anuarul Statistic al României 2018, INS
La nivelul regiunii Centru, în conformitate cu datele prezentate în Registrul unic de evidență a întreprinderilor sociale se reliefează un număr de 538 întreprinderi de acest tip, cele mai multe fiind menționate în județul Alba (297) și cele mai puține în județul Harghita (8).
Din perspectiva populației aferente fiecărui județ se evidențiază faptul că că exista o medie de 20.46 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori la nivel regional. Județul Alba are un număr de 78,86 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori, iar județul Harghita are cele mai puține întreprinderi sociale la 100.000 locuritori – 2,41.
Județ |
Populație* |
Număr întreprinderi sociale | Nr. întreprinderi
sociale / 100.000 locuitori |
Alba | 376589 | 297 | 78,86 |
Brașov | 634236 | 108 | 17,02 |
Covasna | 226879 | 17 | 7,49 |
Harghita | 331809 | 8 | 2,41 |
Mureș | 593024 | 23 | 3,87 |
Sibiu | 466905 | 85 | 18,20 |
TOTAL | 2629442 | 538 | 20,46 |
*Populația după domiciliu a județelor, municipiilor și orașelor, la 1 iulie 2018, Anuarul Statistic al României 2018, INS
La nivelul regiunii Nord Vest, în conformitate cu datele prezentate în Registrul unic de evidență a întreprinderilor sociale se reliefează un număr de 419 întreprinderi de acest tip, cele mai multe fiind menționate în județul Cluj (186) și județul Maramureș (158) și cele mai puține în județul Bstrița Năsăud (7) și județul Sălaj (10).
Județ | Număr întreprinderi
sociale |
Bihor | 38 |
Bistrița Năsăud | 7 |
Cluj | 186 |
Maramureș | 158 |
Satu Mare | 20 |
Sălaj | 10 |
TOTAL | 419 |
Din perspectiva populației aferente fiecărui județ se evidențiază faptul că că exista o medie de 14,80 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori la nivel regional. Județul Maramureș are un număr de 30,26 întreprinderi sociale la 100.000 locuitori, iar județul Bistrița Năsăud are cele mai puține întreprinderi sociale la 100.000 locuritori – 2,13.
Județ |
Populație* |
Număr întreprinderi sociale | Nr. întreprinderi
sociale / 100.000 locuitori |
Bihor | 617118 | 38 | 6,15 |
Bistrița Năsăud | 328286 | 7 | 2,13 |
Cluj | 730216 | 186 | 25,47 |
Maramureș | 522154 | 158 | 30,26 |
Satu Mare | 387979 | 20 | 5,15 |
Sălaj | 245088 | 10 | 4,08 |
TOTAL | 2830841 | 419 | 14,80 |
*Populația după domiciliu a județelor, municipiilor și orașelor, la 1 iulie 2018, Anuarul Statistic al României 2018, INS
Cele mai bune practici ale înființării întreprinderilor sociale de la nivelul regiunilor Vest, Centru si Nord Vest – Proiectul ARGUS
Regiunea Vest
ASOCIATIA PENTRU DEZVOLTARE SOCIALA SOCIAL UP
ASOCIATIA PENTRU DEZVOLTARE SOCIALA “SOCIALUP” urmărește consolidarea coeziunii sociale prin sprijinirea activitatilor socio-educative care vizeaza reducerea atitudinilor discriminatorii cu care se confrunta grupurile vulnerabile in randul a cel putin 200 de persoane anual. În prezent, întreprinderea socială are o dotare adecvată (Betoniera de mare capacitate, 800 mp schela, aparat de taiat polistiren, elevator cu brat rotitor, fierastrau circular pentru constructii, mixer manual, instalatie de aplicat spuma) si a accesat piața locală (abordarea pieței locale (servicii oferite): promovare OLX, clienti cu care a colaborat deja, etc., lucrari de constructii si finisare, lucrari de izolare termica si cooperarea cu 3 clienti, cifra de afaceri de peste 200 000 lei).
Intreprinderea sociala abordeaza in mod specific si tehnologia si digitalizarea – folosirea echipamentelor IT in managementul organizatiei: semnatura electronica, internet banking, deviz digital, etc. In privinta parteneriatelor sociale are in vedere dezvoltarea de colaborari cu alte organizatii neguvernamentale pentru a oferi sprijin persoanelor din categorii vulnerabile.
COFETARIA STORY CAKE SRL
Cofetaria Story Cake vizeaza consolidarea coeziunii economice și sociale prin dezvoltarea unui sistem de sprijin adresat grupurilor vulnerabile fomat din minim 10 persoane ( persoanelor de etnie roma, familiilor monoparentale, femei) din Municipiul Timisoara si localitatile limitrofe care va aduce o schimbare pozitiva in comunitatea din care fac parte. De asemenea, întreprinderea socială urmărește promovarea capacitatii de ocupare a grupurilor defavorizate si supuse riscurilor de excludere sociala prin desfasurarea a 4 campanii de informare privind ocuparea, campanii desfasurate la nivelul municipiului Timisoara si a minim 3 localitati din judetul Timis (cu minim 200 persoane de etnie roma), regiunea Vest. Cofetaria Story Cake SRL va sprijini integrarii pe piata muncii a persoanelor de etnie roma prin derularea de cursuri de formare in domeniul cofetarie/patiserie/ alimentatie publica pentru minim 10 persoane pe o perioada de 15 luni. În prezent, Cofetaria Story Cake SRL are o dotare foarte bună asigurată prin ajutorul de minimis (cuptoare 2 buc, malaxoare 1 buc, mixere planetare 2 buc, frigidere 3 buc, congelator 1 buc, vitrine expunere 3 buc, mese de lucru 4 buc, masina intins aluatul 1 buc, spalator vase 1 buc, masa de lucru cu frigider 1 buc), iar resursele umane sunt compatibilizate cu specificul activitatilor (Cofetar, Ajutor cofetar, Casier, Sofer, Manager). Pana la sfarsitul anului 2021, prin derularea activitatii comerciale a avut incasari de peste 11.000 lei. Cofetaria Story Cake SRL a reușit încheierea unui parteneriat cu un ong care sprijina minorii cu dizabilitati, precum și donarea de produse in vederea strangerii de fonduri pentru diferite cazuri sociale sau medicale. De asemenea, a initiat o activitate inovatoare Briosa si ceaiul – activitate care presupune achizitia de catre participanti a unei briose si a unui ceai cu o suma de 10 lei. Fiecare participant va prezenta o propunere de proiect care sa sprijine solutionarea unei probleme comunitare. Prezentarile pot fi pe teme diferite, fiecare ideea va fi prezentata in 5 minute, prezentarea fiind urmata de o sesiune de intrebari. La finalul prezentarilor participantii vor vota ideea castigatoare. Banii colectati vor fi acordati ca premiu pentru ideea castigatoare.
ASOCIAȚIA VIVIAL
Asociatia Vivial din municipiul Timișoara, județul Timiș vizează serviciul de gospodarie culinara comunitara, care presupune aprovizionarea, prepararea si consumul ingredientelor produse de gospodarii de subzistenta din comuna Cheveresu Mare, produse de o calitate exceptionala si diversificata. In baza ingredientelor disponibile si a preferintelor exprimate de catre membrii, se va creeaza meniuri locale care sunt oferite unei comunitati urbane implicata in gestionarea si sustinerea acestei initiative. Abordarea asociației este fundamentată pe faptul că bucataria exista in primul rand pentru a-si indeplini misiunea sociala, aceea de asigura o “piata de afectiune” pentru produsele excedentare sporadice ale gospodariilor de subzistenta din comuna Cheveresu Mare. Aceasta piata de afectiune necesita si “clienti de afectiune”, respectiv crearea unei microeconomii “de afectiune” intre membrii/clientii asociatiei si membrii familiilor din aceste gospodarii de subzistenta. Inca de la infiintare, intreprinderea are 5 angajati, respectiv: facilitator dezvoltare comunitara; 2 bucatari; 1 ajutor bucatar; 1 încarcator/descarcator. Dintre cele 5 persoane angajate, 2 persoane apartin grupurilor vulnerabile, respectiv 1 bucatar si ajutorul de bucatar. Asociatia a asigurat formare profesionala pentru cei 2 bucatari (curs bucatar). Au fost achizitionate echipamente pentru bucatarie – mobilier specific inox, masini de gatit, frigidere si congelatoare, echipamente de procesare, vesela, vase pentru gatit si preparare, etc. In acelasi timp, au fost dotate salile destinate membrilor/clientilor cu mobilier specific fiecarui spatiu. Până în present, s-au derulat achizitiile, s-au receptionat si s-au montat si pus in functiune mare parte din echipamentele din bucatarie, precum si dotarile din spatiile de club (sala mese, cafenea, biblioteca, sala educationala copii); s-au derulat campanii de promovare a activitatii asociatiei; s-a derulat prestarea de servicii de ateliere de gastronomie si evenimente de degustari. Pînă în luna iulie 2022 au fost înregistrate venituriu în valoare de 19300 lei (din care 15750 in 2022) pentru serviciile oferite (club gastronomic, servicii ateliere de gatit).
În privința rezultatelor sociale se evidențiază următoarele: au fost identificate 11 gospodarii de subzistenta din comuna Cheveresu Mare (persoane peste 60 de ani sau familii cu multi membrii) care au nevoi de sustinere si ajutor pentru asigurarea subzistentei; a fost evaluata capacitatea individuala a batranilor din aceste gospodarii de a-si asigura mijloacele de trai din agricultura de subzistenta si modul in care acestia pot si doresc sa coopereze cu Asociatia pentru imbunatatirea conditiilor de trai; s-a achizitionat si distribuit seminte si material saditor necesar acestora pentru infiintarea culturilor de subzistenta si asigurarea unui potential de surplus care sa contribuie la asigurarea celorlalte nevoi de baza ale familiilor (repararea locuintei, asistenta medicala, integrare sociala, etc.); membrii asociatiei au acordat asistenta in ingrijirea gradinii familiilor care au avut nevoie; începand cu luna iunie 2022 se preia de la aceste gospodarii tot surplusul de produse agricole care nu este utilizat de familie pentru subzistenta.
Regiunea Centru SOUNDBOX MUSIC SRL
Întreprinderera socială SOUNDBOX MUSIC SRL din municipiul Brașov organizează lectii de muzica si instrumente muzicale, gratuit, pentru copiii din categoria defavorizata (copiii cu parinti plecati in strainatate), asigură incluziunea sociala a categoriei defavorizate cu celorlalte categorii care participa la activitati, urmărește formarea profesionala a tinerilor din grupul vulnerabil, care doresc sa faca din muzica o vocative, contribuie la descoperirea si promovarea talentelor. De asemenea, SOUNDBOX MUSIC SRL asigură organizarea de spectacole festive cu elevii scolii, astfel incat sa se simta valorizati si sa poata sa isi expuna publicului abilitatile dobandite și contribuie la cresterea calitatii vietii in Brasov, prin diversificarea activitatilor culturale la care pot adera brasovenii.
Întreprinderea socială a realizat efectuarea completa a achizitiilor, echipamente si amenajari in valoare de 40.000 euro și a reușit cresterea numarului de elevi (in prezent in numar de 40)—cresterea constanta a incasarilor, in prezent fiind aproximativ de 8000 lei/luna.
SOUNDBOX MUSIC SRL a realizat oferirea lectiilor gratuite catre grupul tinta, prin protocolul de colaborare incheiat cu Organizatia Salvati Copiii, precum și organizarea unui festival de 3 zile in Parcul Central, in cadrul caruia zeci de copii si adulti au avut sansa sa urce pe scena si sa incerce instrumentele muzicale.
ASOCIATIA ACADEMIA DE BINE
ASOCIATIA ACADEMIA DE BINE vizeaza realizarea unei investitii in vederea dezvoltarii unui set integrat de servicii psihologice si educationale de specialitate, educatie nonformala si recreationala pentru copii si adolescenti cu tulburari de neurodezvoltare, cu nevoi speciale(TSA si tulburari asociate, ADHD si tulburari de invatare, tulburari emotionale si cerinte educationale speciale), consiliere apartinatori (persoane aflate in dificultate) pentru incluziune si coeziune sociala,cu respectarea principiilor de economie sociala si dezvoltare durabila.
De asemenea, Academia de Bine se orienteaza catre oferirea serviciilor psihoterapeutice de suport si consiliere,educationale si recreationale se doreste imbunatatirea abilitatilor de viata independenta, a nivelului de adaptare si dezvoltare a copiilor si adolescentilor, precum si facilitarea procesului de incluziune, de destigmatizare si nediscriminare, cresterea egalitatii de sanse a copiilor in gradinite, scoli si comunitate, consilierea si asigurarea serviciilor suport de spijin destinate apartinatorilor. Din perspectiva misiunii sociale se evidentiaza o serie de aspecte pozitive specifice unei bune practici: acordarea setului integrat de servicii psihoeducationale gratuite (evaluare psihologica, psihoterapie, consigliere psihologica, orientare vocationala, grup suport si ateliere de dezvoltare personala si educatie nonformala) pentru un numar de minim 25 de persoane, copii si tineri apartinand grupurilor vulnerabile, copii si tineri proveniti din sistemul de protectie speciala; sustinerea campaniilor de constientizare si sensibilizare privind cresterea gradului de incluziune sociala si insertie pe piata muncii a persoanelor apartinand
grupurilor vulnerabile vizate in vederea combaterii saraciei si reducerii inechitatilor sociale; facilitarea dezvoltarii parteneriatelor intre actorii locali si alte organizatii/intreprinderi sociale pentru identificarea celor mai eficiente masuri de sprijin si interventie in vederea eficientizarii serviciilor destinate acetui grup vulnerabil. Pentru desfasurarea activitatilor in centru la un nivel cat mai calitativ, au fost achizitionate: mobilierul specific pentru dotarea a 4 camere de tip cabinet psihologic, materiale didactice si educationale, baterii de testare si evaluare psihologica, tabla interactiva cu soft educational care faciliteaza crearea de lectii dinamice si interactive, sporind gradul de implicare si colaborare al utilizatorilor.
Prin campaniile si proiectele pe care le iimplementeaza in scolile si gradinitele din Brasov, pentru copii, apartinatori si cadre didactice, se urmaresteconstientizarea, informarea, sensibilizarea, facilitarea informationala privind conceptul interdisciplinar de sanatate si igiena mintala pentru dezvoltare armonioasa a copiilor si adolescentilor, preventie prin educatie pentru sanatate mintala,prevenirea discriminarii si a bullyingului, respectiv dobandirea unor abilitati sanatoase de autoreglare si conduita sociala si stimularea imaginii si stimei de sine.
La nivelul rezultatelor sociel se evidentiaza aspecte importante: desfasurarea de campanii de sănătate mintală in 4 scoli din orasul Brasov pentru reducerea bullyingului, prevenirea abandonului scolar si marginalizarii; incheierea de parteneriate cu alte organizatii/ intreprinderi sociale (Asociatia SCUT, Asociatia Zambeste pentru viitor, Asociatia Devas, Edutech VR, Asociatia Clusterul Comunitar de Economie Sociala) care sa ne sustina in identificarea beneficiarilor, in realizarea activitatilor cu acestia precum si in atingerea obiectivelor pentru misiunea organizatiei; acordarea unui set integrat de servicii psihoeducationale individuale si de grup pentru 10 copii si tineri proveniti din sistemul de protective speciala; sedinte individuale de evaluare in vederea intocmirii raportului psihologic, identificarea particularitatilor fiecarui beneficiar si adaptarea individualizata a planului de interventie (Aplicarea de teste specifice pentru evaluarea stimei de sine, nivelului de anxietate, IQ, nivelul dezvoltarii globale); ateliere de grup saptamanale de dezvoltare personala si educatie nonformala; sedinte individuale saptamanale de consiliere psihologica avand ca scop dezvoltarea de abilitati si deprinderi de viata independenta, cresterea nivelului de reglare si adaptare emotionala.
ASOCIATIA MY WAY (ÎN FELUL MEU)
ASOCIAȚIA MY WAY (ÎN FELUL MEU) din municipiul Brașov este un centru psihoeducațional si are ca activitate prestarea de servicii psihologice si educaționale pentru copii cu CES (Cerințe Educaționale Speciale): intervenție psihologică specializată pentru copii cu tulburare din spectru autist, întarziere în dezvoltare și/sau pe limbaj, retard, probleme de învățare, educație remedială și nonformală, grupuri de învățare și socializare.
Asociația My Way are o serie de obiective sociale: creșterea sanselor de integrare socio-școlară pentru copiii cu cerințe educaționale speciale,reducerea riscului de abandon scolar al acestora și combaterea discriminării și excluziunii sociale a copiilor cu cerințe educaționale speciale; oferirea de servicii psihoeducaționale gratuit copiilor cu cerințe educaționale speciale, aflați în risc de excluziune socială și abandon școlar(copii cu tulburări din spectru autist,copii cu întârziere in dezvoltare,copii proveniți din grupuri vulnerabile aflați la limita subzistenței și în pericol de abandon scolar); reîntoarcerea mamelor copiilor cu CES in câmpul muncii si creșterea calității vieții aparținătorilor și familiilor acestor copii prin oferirea posibilitații continuării activitaților profesionale și/sau administrative atât timp cat copiii iși continuă procesul de învățare într-un mediu sigur și special creat pentru nevoile lor-oferirea de servicii tip baby parking cu ajutorul voluntarilor; sustinerea unei campanii de sensibilizare si informare a colegilor,educatorilor,invatatorilor si comunității asupra nevoii copiilor cu cerinte educaționale speciale de a fi acceptați ,de a fi respectați și ajutați să se integreze în grupul lor școlar si social; susținerea a diverse proiecte prin care copiii cu CES sa fie ajutați concret în procesul lor de incluziune socială și scolară prin invitarea la centru a invățătorilor/profesorilor și a colegilor acestor copii în cadrul unor proiecte reprezentative: „Fii profesorul unor copii cu CES(cerințe educaționale speciale) pentru o zi”, „Astăzi colegul meu/colega mea este invitat/ă la mine în centru”, Fii prietenul unui copil cu CES(cerinte educationale speciale)”. Încă de la înființare, întreprinderea are 5 angajați, respectiv: 4 psihologi COD 263401 – psiholog în specialitatea psihologie clinică; 1 profesor învățământ primar COD 234101 (Niciuna dintre cele 5 personae angajate nu apartine grupurilor vulnerabile).
Până în luna mai 2022 s-au făcut toate achizițiile pentru amenajarea spațiului, s-au făcut vizibile serviciile oferite de Asociația My Way prin promovarea online și pliante, se evidențiază peste 20 de beneficiari, iar venituri realizate sunt de 28350 de lei de la 1 martie 2021. În privința rezultatelor sociale se evidențiază următoarele: încheierea de parteneriate cu alte organizatii/ intreprinderi sociale (Asociatia Academia de Bine, Asociatia Raza de Speranta, Mens Sana, Asociația Prietenii lui Tudor) care sa sustina asociația in identificarea beneficiarilor, in realizarea activitatilor cu acestia precum si in atingerea obiectivelor pentru misiunea organizatiei; oferirea de sedinte de interventie psihologica si educatie remediala gratuit pentru câțiva beneficiari ai asociatiei aflați în imposibilitatea de a acoperi costurile acestor servicii; combaterea fenomenelor de discriminare sau bullying în rândul colegilor de clasă a copiilor cu CES integrați în învățământul de masa; implicarea atât a dascălilor cât și a colegilor acestor copii în procesul lor de învățare și integrare social; obtinerea de sponsorizari din partea firmelor, asociațiilor și strangerea de formulare 230 pentru a putea susține terapiile la cât mai mulți copii, până în prezent, de la înființare a reușit să atragă 34942.59 lei din sponsorizări și formulare 230.
Prin proiectele „Fii profesorul unor copii cu CES (cerinte educationale speciale) pentru o zi”, „Fii prietenul unui copil cu CES(cerinte educationale speciale)” și „Astazi colegul meu/colega mea este invitat/a la mine in centru”, asociația își propune să inoveze și să aducă un plus de creativitate modului de desfășurare a intervenției psihoeducaționale în cazul copiilor cu CES. Fondatorii întreprinderii sociale își doresc ca Asociatia My Way să fie autosustenabilă după încheierea perioadei de finanțare și considerăm că au toate resursele pentru a face acest lucru posibil.
Regiunea Nord Vest TECH TEAM PRO SRL
TECH TEAM PRO SRL din comuna Florești, județul Cluj presteaza servicii in baza codului CAEN 4332 – Lucrari de tamplarie si dulgherie. Prin angajarea unui numar de 5 persoane, din care unul dedicat persoanelor din grupuri vulnerabile, si folosirea rezultatelor economice pentru oferirea de servicii gratuite sau la pret redus, Tech Team Pro vine in sprijinul comunitatii, dezvoltand regiunea in care se infiinteaza, reducand totodata saracia si promovand incluziunea sociala. Din perspectiva misiunii sociale Tech Team Pro vizeaza o serie de actiuni: creșterea accesului pe piața muncii a persoanelor vulnerabile de la nivel local prin angajarea a cel puțin o persoana din grupuri vulnerabile pana in luna a 3 de la semnarea acordului de subventie; realizarea a cel putin 2 parteneriate pana la finalul anului 2021 cu organizatii non-guvernametale care se ocupa de realizarea de case pentru persoane din grupuri vulnerabile– in vederea oferirii de servicii de montare termopane gratuite; dezvoltarea accesului la servicii de montare termopane pentru persoanele din grupuri vulnerabile, prin oferirea de servicii la pret redus sau gratuit persoanelor din grupuri vulnerabile; creșterea accesului pe piața muncii a persoanelor din grupuri vulnerabile prin oferirea unui calificari pentru postul pe care il va ocupa in cadrul intreprinderii.
Intreprinderea sociala ofera urmatoarele servicii: montaj pentru fereastre din PVC, lemn si aluminiu; montaj pentru plase de tantari, rulouri si obloane; montaj pentru usi interior din pvc, lemn si aluminiu; montaj pentru usi exterior din pvc, lemn si aluminiu; montaj pentru usi garaj; reglarea ferestrelor si a usilor. Serviciile realizate de intreprinderea sociala se adreseaza atat persoanelor fizice, persoanelor juridice, cat si institutiilor de pe raza judetelor Cluj si Maramures. Rezultate sociale indeplinite partial sau in curs de a fi indeplinite:incheierea a cel putin 2 parteneriate/colaborari pe an cu ONG-uri care se ocupa de construirea de case pentru persoanele din grupuri vulnerabile – am incheiat doar un parteneriat cu Asociatia Prima Data Acasa – s-au pus ferestrele la un duplex ce urmeaza sa deserveasca doua familii vulnerabile, una formata dintr- o mama cu doi copii iar cealalta familie din doi adulti si doi copii; otinerea unei diplome de calificare de catre angajatul care va proveni din grupuri vulnerabile – angajatul a facut cursul ECDL cu toate modulele sale si isi da exemnele in vederea obtinerii diplomei.
DANTE TRADIȚIONAL SRL
DANTE TRADIȚIONAL SRL din comuna Săcel, județul Maramureș are ca obiect de activitate principal de activitate producerea de draniță tradițională (șindrilă de lemn, specifică arhitecturii din județul Maramureș). Totodată, societatea oferă și servicii de montare a draniței și furnizeaza materialele necesare acestor tipuri de lucrări, respectând specificul arhitectural al zonei ( Maramuresul istoric ). De asemenea, se pune pret pe partea de promovare a acestor mestesuguri si se incearca sa se transmita noilor genearatii aceste obieiuri, obiceiuri ce altfel risca a fi uitate. Cautand solutii pentru a imbunatati produsele si serviciile realizate, s-a achizitionat in mod complementar un sistem inovativ de izolatii pentru acoperisuri, reusind astfel sa se creeze un acoperis trainic si pretabil atat pentru contructii clasice cat si pentru constructii moderne. Întreprinderea socială vizează ocuparea forței de muncă, prin încadrarea, pentru început, a unui număr de 5 angajați, din care 4 provenind din grupurile defavorizate. Fiind o societate care activează în domeniul construcțiilor, salariul brut de încadrare este de 3.000 lei, cu un venit net de 2362 lei (la care se pot adăuga deducerile personale). Politica de salarizare va urmări asigurarea unor venituri salariale decente, care în primele 24 de luni vor fi egale pentru toți angajații societății. Un alt obiectiv se referă la producerea de bunuri și execuția de lucrări care contribuie la bunăstarea comunității și a membrilor acesteia, prin conservarea meșteșugurilor tradiționale și a patrimoniului cultural și arhitectural specific zonei. În acest sens, dorim să contribuim la furnizarea materialelor care să contribuie la restaurarea unor imobile în stil tradițional, contribuind astfel la atingerea unei priorități din planul de dezvoltare al județului Maramureș. De asemenea, ântreprinderea socială vizează susținerea familiilor cu posibilități reduse, prin valorificarea materialului lemnos rezultat și donarea acestuia, pentru încălzirea gospodăriilor. Totodată, această politică va contribui la o exploatare mai responsabilă a materialului lemnos și la protecția mediului.
Inca de la infiintare, intreprinderea are 5 angajati, respectiv: antreprenor in economia sociala, responsabil de mediu, lucrator gestionar, taietor silvic, sofer de autoturisme si camionete. Dintre cele 5 persoane angajate, 4 apartin grupului vulnerabil. In prezent, întreprinderea are un numar de 6 angajati, avand astfel un loc de munca suplimentar pentru cei din grupul vulnerabil.
Principalul produs pe care îl oferă este dranița tradițională. Dranița este o scândurică subțire de lemn de brad, mai mare decât o șindrilă, cu care se acoperă, se învelesc casele tradiționale. În Maramureș, dranița este crăpată manual, subțire de 8-10 mm si se montează in 4 straturi suprapuse, lăsând vizibil doar ¼ din fiecare bucata . Dimensiunea unei bucăți este de aproximativ 60 de cm lungime si de circa 12 cm lățime. O astfel de bucată este comercializată la un preț mediu de 1 leu. Întreprinderea si-a propus ca în primii 2 ani de activitate să producă o cantitate de minimum 240.000 bucăți/an, aferentă unei suprafețe de 3000 mp de acoperiș, urmând să extindă producție începând cu al treilea an de activitate. Pe lângă producția de draniță, se oferă și servicii specializate de montaj. Aceste servicii presupun montarea draniței pe acoperișuri, în 4 straturi și sunt tarifate în funcție de suprafață. Astfel, pentru 1 mp de montaj, se percepe suma de 70 lei, ceea ce ar genera un venit de 210.000 lei/an, dacă se va monta dranița produsă. Partea de izolatie cu materialele inovative folosite porneste de la un cost de 50 lei/mp. Pentru anul 2021 s-a raportat conform bilant contabil CA de 280.570 lei si o profitabilitate de 131.929 lei . Tinand cont de perioada de sustenabilitate ce va urma, profitul a ramas in rezerva statuara pentru a sustine cele 6 luni .
În privința rezultatelor sociale se evidențiază următoarele aspecte: există angajati in prezent un numar de 5 persoane din grupul vulnerabil, care au fost inscrisi in diferite cursuri de formare profesionala; au renovat acoperisuri de case ale persoanelor vulnerabile si construit anexa gospodaresca pentru acestea; au donat lunar material lemnos (lemn de foc) pentru incalzirea caselor persoanlelor nevoiase.
MOBLINE EXPERT SRL
SC MOBILINE EXPERT SRL din municipiul Cluj Napoca, judetul Cluj are ca obiect de activitate constand in productia de mobilier la comanda, pentru persoanele fizice si juridice de pe raza judetului Cluj si nu numai. In privința misiunii sociale, este vizata angajarea unei persoane apartinand grupurilor vulnerabile, cu scopul pregatirii profesionale a acesteia si oferirii unei posibilitati de satisfacere a propriilor nevoi pe viitor, precum și mobilarea cu titlu gratuit a camerelor din centrele de plasament pentru copii sau casele de tip familial de pe raza judetului Cluj si nu numai. Inca de la infiintare, intreprinderea are 5 angajati, respectiv: manager de întreprindere socială (Conform COR – Cod 112036); operator introducere, validare si prelucrare date (Conform COR – Cod 413201); tamplar universal (Conform COR – COD 752201); muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor (Conform COR – COD 932906); muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor (Conform COR – COD 932906). Dintre cele 5 persoane angajate, 1 persoana apartine gupurilor vulnerabile, respectiv unul dintre cei 2 muncitori necalificati. In vederea bunei desfasurari a activitatii de productie mobilier la comanda, atelierul de tamplarie a urmarit achizitia de utilaje si masini de ultima generatie, menite a inlesni activitatile de zi cu zi. Dotarile realizate la nivelul intreprinderii sociale sunt urmatoarele: fierastrau circular de formatizat, masina profesionala de aplicare cant pe drept, sisteme mobile de exhaustare, compresor stationar cu piston si uscator de aer, masini de frezat si de slefuit, masini de gaurit si infiletat, masina de gaurit si montat feronerie, echipamente birotica (laptop, mouse, multifunctionala, router), transpalet 2.5T, carucior pentru placi, echipament PSI (stingatoare, trusa medicala), echipament de protectie (salopete, jachete, bocanci, manusi protective), Europubela, eurocontainer, cosuri de gunoi.
Intreprinderea sociala ofera tipul de produse oferite este de la micul mobilier (polite, masute de cafea, rame de oglinda, noptiere, mobilier pentru copii, etc.) pana la cel de mari dimensiuni (mobilier de bucatarie, dulapuri, mese, paturi, comode, corpuri suspendate, dressing- uri, cuiere, vitrine, etc.) dar si solutii office (birouri, corpuri mobile, biblioteci, etc.). Ca si servicii conexe, se oferă servicii de debitare pal si aplicare cant la comanda, pentru micii intreprinzatori din domeniul productiei de mobilier, care nu beneficiaza de utilaje proprii. Designul pieselor de mobilier este unul modern, in ton cu cerintele actuale, intreprinderea putand face fata prin aparatura achizitionata celor mai exigente cerinte ale clientilor, in timp ce gama de culori oferite este extrem de extinsa, furnizorii cu care colaboram putand acoperi orice posibile necesitati ale clientilor. Veniturile realizate pana la acest moment sunt in valoare de 111780 RON, la care se va adauga suma de 54455 RON pana la finele acestei luni, reprezentand rest de plata.
În privința rezultatelor sociale se evidențiază următoarele aspecte: Ca si rezultate sociale, mentionam incheierea unui parteneriat cu DGASPC Cluj in vederea acoperirii necesitatii de mobilier din cadrul Complexului Comunitar de Servicii pentru Copilul cu Handicap – Case de tip Familial, Cluj-Napoca. Mobilierul solicitat a fost produs si livrat in cursul lunii decembrie 2021 si a constat in: 3 patuturi copii; 6 bancute; 6 dulapioare incaltaminte; 2 birouri; 6 mese bucatarie; 2 carucioare transport copii imobilizati; 12 scaune. Costul acestei donatii a fost in valoare de 4741 RON, reprezentand doar materia prima (manopera nefiind inclusa)
Nota:
Bunele practici ale economiei sociale de la nivelul regiunilor Vest, Centru si Nord Vest sunt prezentate pe baza informațiilor obținute în urma unor discuții/interviuri directe cu reprezentanții întreprinderii sociale, precum și din datele identificate pe site-urile lor oficiale (sau site-urile realizate în urma proiectelor/programelor de economie socială).
Informații suplimentare:
Victor Nicolăescu, Responsabil bune practici, Societatea Națională de Cruce Roșie din România, email: victor.nicolaescu@crucearosie.ro, www.argus-proiect.ro
Raportul complet pe regiuni se găsește:
Bune Practici Intreprinderi sociale Regiunea Vest Argus 2022
Bune Practici Intreprinderi sociale Regiunea Nord Vest Argus 2022
Bune Practici Intreprinderi sociale Regiunea Centru Argus 2022