Violența îmbracă multe forme, se ascunde sub chipuri diverse și nu depinde de poziția socială, de rasă, de etnie, de religie și, din păcate, uneori…., nici măcar de educație.
Pe de altă parte, violența ȋn școli a devenit tot mai accentuată și reflectă problemele și tarele societății ȋn care trăim. Scoala devine, de multe ori, spațiul ȋn care se nasc animozități, conflicte, fenomene de bullying, de intimidare sau discriminare.
În cadrul proiectului “Școala Comunității Remetea Chioarului” (ID 108161), echipa de specialiști din cadrul Asociației ASSOC încearcă să schimbe comportamente și chiar destine. De la începutul proiectului, în comunitate s-au implementat măsuri integrate pentru a crește “starea de bine” a elevilor și pentru a diminua orice comportamente deviante.
Astfel, pe lângă activitățile constante, s-au organizat sesiuni de informare cu privire la combaterea oricăror forme de violentă.
Întrucât Ziua internaţională de prevenire a abuzului asupra copilului este marcată anual la 19 noiembrie, experții din proiect au gândit ȋn jurul acestei date activități prin care să promoveze valorile non-violenței și să-i conștientizeze pe copii că trebuie să fie activi ȋmpotriva abuzurilor care le afectează viața.
Mulți dintre ei trăiesc ȋn familii dezorganizate, abuzive, fiind expuși la conflicte, certuri și jigniri ȋn mod uzual. Trăiesc acasă povești de viață triste și pot deveni ușor victime sau viitori abuzatori. Copiii au aflat despre drepturile și responsabilitățile lor, au experimentat diferite ipostaze: a victimei, a agresorului, a martorului unui abuz, și-au exprimat sentimentele sau temerile, lucruri pe care nu le discută în familie și nici în afara ei.
Întâi de toate însă, micuții au ȋnvățat tehnici de calmare a agresivității, pentru că deși sunt la vârste fragede au și ei răbufniri nervoase în urma cărora pot răni psihic sau fizic și alți copii.
O temă interesantă a fost cea a traficului de copii, cei prezenți aflând că trebuie să aibă un cerc de persoane de ȋncredere pe care să le poată aborda ȋn caz de nevoie.
Elevii mai mari au făcut jocuri de rol, procese literare pe tema bullyingului social, au analizat atitudini și au propus soluții. De asemenea, profitând de pasiunea copiilor pentru sport, coordonatorii activității s-au folosit de regulile fair-play-ului pentru a-I conștientiza de importanța respectării coechipierilor și adversarilor. Experții i-au ȋncurajat pe copii să respecte și să se respecte, să învețe să se apere și să sancționeze violența.
“Copiii trebuie să știe că mâinile adulților sunt datoare să le protejeze magia vârstei, iar ei pot fi fericiți doar dacă ȋși creează relații sănătoase cu cei din jur. A educa copiii să fie activi împotriva violenței e foarte important pentru o comunitate. Înseamnă a preveni multe posibile traume, a diminua sau chiar a stopa acest fenomen nedorit și a da șansa la o viată echilibrată”, a spus Emilia Coza, cadru didactic implicat în proiect.