În cadrul proiectului „Economia Socială pentru Dezvoltare Rurală Durabilă”, persoane din mediul rural vor avea posibilitatea de a înființa o afacere cu finanțare nerambursabilă.
Proiectul urmărește dezvoltarea domeniului economiei sociale în zonele rurale din Regiunea Nord-Vest prin înființarea și dezvoltarea a 34 de întreprinderi de economie socială, prin implicarea a 131 de persoane care doresc să înființeze întreprinderi sociale în mediul rural, cu accent pe persoanele vulnerabile din mediul rural, incluzând 40 de persoane din categoria persoanelor vulnerabile din mediul rural și minim 21 de persoane de etnie romă și îmbunătățirea accesului și integrării pe piața muncii pentru 40 de persoane vulnerabile. Cele 34 de planuri de afaceri vor primi o finanțare nerambursabilă de 60.000 euro sau 90.000 de euro.
Lansarea și dezvoltarea unei afaceri de succes poate reprezenta o oportunitate semnificativă, iar provocarea lansată potențialilor antreprenori devine și mai motivantă atunci când este vorba despre înființarea unei întreprinderi sociale, ca model important de muncă și integrare a forței de muncă în economia socială. De reținut că întreprinderile sociale sunt persoane juridice de drept privat care desfăşoară activităţi în domeniul economiei sociale, care dovedesc că respectă, conform actelor legale de înfiinţare şi organizare, cumulativ, definiţia şi principiile economiei sociale prevăzute în lege, dobândește statutul de întreprindere socială prin deţinerea atestatului de întreprindere socială şi respectă principiile economiei sociale.
Atestatul de întreprindere socială se acordă acelor întreprinderi sociale care respectă următoarele criterii:
• acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
• alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social şi rezervei statutare;
• se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
• aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.
Activitățile susținute în cadrul proiectului „Economia Socială pentru Dezvoltare Rurală Durabilă” sunt structurate în două etape de implementare:
- etapa I – sprijin pentru crearea de noi întreprinderi sociale (octombrie 2024 – septembrie 2025) și
- etapa a II-a – implementarea planurilor de afaceri și monitorizarea activității întreprinderilor sociale (octombrie 2025 – martie 2027), susținută și de o perioadă de sustenabilitate a afacerilor nou create, de minimum 13 luni (începând cu aprilie 2027).
Finalitatea proiectului va presupune ca în cadrul celor 34 de întreprinderi de economie socială nou înființate să fie create un număr de 136 noi locuri de muncă, din care minim 40 dedicate persoanelor vulnerabile (persoane dezavantajate/ defavorizate pe piața muncii, șomeri, persoane inactive) din mediul rural.
Etapa I – Sprijin pentru crearea de noi întreprinderi sociale. În această fază, se vor organizarea de activități de suport pentru înființarea de întreprinderi sociale adresate persoanelor interesate să înființeze astfel de entități. Etapa de sprijin presupune formare profesională, consiliere antreprenorială, identificarea piețelor de desfacere și dezvoltarea competențelor în diverse domenii. În cadrul acestei etape se vor derula următoarele activități:
- Informarea publicului despre acțiunile desfășurate în cadrul apelului, punând accent pe oportunitățile disponibile și condițiile generale pentru a beneficia de acestea;
- Selectarea grupului țintă care va participa la acțiunile de sprijin organizate de către echipa de implementare;
- Organizarea unui program de formare antreprenorială specifică, conform standardelor existente pentru ocupațiile din sectorul economiei sociale, respectiv antreprenor în economia socială și un curs informal de fiscalitate;
- Selectarea planurilor de afaceri ce vor beneficia de finanțare în cadrul proiectului (pentru crearea întreprinderilor de economie socială);
- Activități de sprijin prin furnizarea serviciilor personalizate de consiliere exclusiv persoanelor selectate pentru implementarea celor 34 de planuri de afaceri selectate, completând cunoștințele și abilitățile dobândite în fazele precedente;
- Asigurarea înființării și demarării funcționării noilor entități conform Legii nr. 219/2015 privind economia socială.
Etapa a II-a – implementarea planurilor de afaceri și monitorizarea activității întreprinderilor sociale. În acest stadiu, desfășurarea activităților va viza:
- Decontarea sumelor aferente implementării planurilor de afaceri selectate. Cheltuielile pentru înființarea și funcționarea întreprinderilor de economie socială se încadrează în ajutorul de minimis, conform schemei aprobate prin Ordinul nr. 5700/2023 privind aprobarea schemei de ajutor de minimis. Finanțarea se acordă în baza unui contract de subvenție și se poate realiza în până la trei tranșe, în funcție de opțiunea beneficiarului. Prima tranșă poate reprezenta maximum 50% din valoarea totală a finanțării nerambursabile. În cererea de finanțare, ajutorul de minimis este specificat în raport cu planurile de afaceri depuse. De asemenea, persoanele care înființează afaceri nu pot fi asociați majoritari în alte întreprinderi la data semnării contractului de subvenție.
- Monitorizarea funcționării și dezvoltării afacerilor finanțate, prin care se vor desfășura acțiuni de monitorizare a activității întreprinderilor, având în vedere dezvoltarea acestora și sustenabilitatea planurilor de afaceri asumate. Atenția va fi concentrată asupra menținerii locurilor de muncă create și funcționalității întreprinderilor. La finalul implementării proiectului, indiferent de fluctuațiile numărului de angajați, administratorul schemei se va asigura că numărul total de angajați în întreprinderile nou-înființate este cel puțin egal cu cel asumat inițial.
Demararea funcționării întreprinderilor ce implementează planurile de afaceri finanțate prin ajutor de minimis, presupune ca beneficiarul să garanteze că fiecare întreprindere de economie socială va obține un atestat de întreprindere socială în termen de maxim patru luni de la semnarea contractului de subvenție. Fiecare beneficiar al ajutorului de minimis va face angajări, în conformitate cu planul de afaceri asumat și a contractului.
Întreprinderile nou-înființate vor trebui să aibă sediul social și, dacă este cazul, punctele de lucru, în mediul rural, în zona de implemantare a proiectului, și anume județele Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Cluj, Bihor sau Bistrița Năsăud. Angajații vor trebui să aibă domiciliul în aceste regiuni.
Totodată, asigurarea cofinanțării de minim 10% din valoarea sprijinului financiar acordat (cofinanțare proprie ce poate fi asigurată exclusiv în bani) reprezintă un element vital în atingerea indicatorilor PA. Persoanele care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi la data semnării contractului de subvenție.
Sustenabilitatea afacerilor nou create, de minim 13 luni după încheierea celei de-a doua etape, presupune:
- Menţinerea locurilor de muncă în parametrii asumați prin PA și contractul de finanțare;
- Funcţionarea întreprinderilor şi dezvoltarea durabilă a acestora.
Pot fi beneficiare ale acestui proiect persoanele care îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:
• au domiciliul în zonele rurale din județele: Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Bihor, Cluj sau Bistrița Năsăud;
• au vârsta minima de 18 ani;
• au studii liceale absolvite (cu sau fără diploma de Bacalaureat);
• nu sunt implicate în alte proiecte cu alte surse de finanțare prin care ar putea beneficia de programe de antreprenoriat și de dezvoltare a unor planuri de afaceri;
• aplicanții nu au fost condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru fraudă, corupție, implicare în organizatii criminale sau alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare CE și nu a fost subiectul unei decizii/ ordin de recuperare a unui ajutor de stat/minimis a CE.
Proiectul este implementat de ASSOC, o asociație cu aproape 30 de ani de experiență în domeniul serviciilor sociale și inițiativelor care susțin grupurile vulnerabile. De-a lungul timpului, ASSOC a implementat peste 70 de proiecte, cu sprijinul finanțatorilor publici și privați, contribuind la îmbunătățirea calității serviciilor sociale și a condițiilor de viață din comunitățile în care a activat. În prezent, ASSOC este unul dintre principalii furnizori de servicii de asistență socială din județul Maramureș, fiind un model de bune practici la nivel național.
#ruralCREATIV
“Economia Socială pentru Dezvoltare Rurală Durabilă”
Cod proiect: 312143
Cod apel: PIDS/83/PIDS_P3/OP4/ESO4.1/PIDS_A12
Coordonator proiect: Asociația Profesională Neguvernamentală de Asistență Socială ASSOC
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021-2027
Valoare totală proiect: 14.887.839,23 lei
Valoarea cofinanţării UE: 12.654.663,35 lei
Durată: 01.10.2024 – 31.03.2027
PROGRAMUL INCLUZIUNE ȘI DEMNITATE SOCIALĂ 2021-2027
Apel: Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul rural – Regiuni mai putin dezvoltate
Obiectiv specific: ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanței pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale
Prioritate: P03. Protejarea dreptului la demnitate socială
Operatiune: Acțiunea 3.2 Economie socială în mediul rural (FSE+)