Absenteismul este una dintre marile probleme ale învățământului rural, iar de aici și până la abandonul școlar este cale scurtă. E și cazul Școlii Remetea Chioarului, care an de an devine tot mai pustie, iar glasul elevilor tot mai firav.
Începutul anului școlar n-a mai fost însoțit de zarva copiilor, ci de o stare de nostalgie pentru vremurile în care curtea era neîncăpătoare și colorată de la florile aduse dascălilor. Membrii echipei proiectului “Școala Comunităţii Remetea Chioarului” și-au pus speranța că pot schimba lucrurile și și-au îndreptat eforturile pentru a-i ajuta pe cei mici și cei mari să respecte școala.
Îngrijorarea specialiștilor din ASSOC a venit încă dinainte de implementarea proiectului de la Remetea Chioarului, când au constat cât de mulți copii din zonă abia știu să citească, să scrie și să facă simple calcule, pentru ca mai apoi, dezarmați de situație, să renunțe cu totul la școală.
Majoritatea elevilor care ajung în astfel de situaţii sunt de etnie romă, iar cauzele absenteismului şi abandonului sunt diverse. Pe lângă dificultăţile materiale şi dezorganizarea în viaţa de familie, acestor copii le lipseşte un model parental echilibrat, astfel că dovedesc insubordonare şi faţă de regulile şi autoritatea şcolii, migrează dintr-o localitate în alta şi deseori intră destul de devreme pe piaţa muncii sau se căsătoresc foarte de timpuriu.
Aceşti copii devin viitori şomeri, asistaţi social, cetăţeni lipsiţi de orice calificare profesinală şi greu de integrat pe piaţa muncii. Apoi, nici din punct de vedere moral şi civic nu se pot integra uşor în comunităţile din care fac parte.
Toate acestea sunt viitoare cause care îi îndepărtează de societate, îi fac să se simtă diferiți de restul. Intervenția profesioniștilor din proiect s-a concentrate astfel tocmai pe realizarea unor activități educaționale și psiho-sociale care, în timp, să contribuie la salvarea destinelor copiilor din Remetea Chioarului.
“Consilierea şi conştientizarea părinţilor, precum şi oferirea de servicii educaţionale remediale copiilor în cadrul programul «Școala după şcoală», colaborarea dintre cadrele didactice ale şcolii si experţi pentru implementarea Sistemului de Avertizare Timpurie a Abandonului Scolar au contribuit la reducerea cu peste 20% a absenteismului în anul şcolar 2018-2019 faţă de anul şcolar anterior.”
În cele mai bine de 17 luni de implementare a proiectului, peste 50 de preşcolari şi peste 200 de şcolari din comunitatea Remetea Chioarului au fost beneficiari ai unor servicii educaţionale şi psiho-sociale, care au avut rol în ameliorarea situaţiei lor şi au încurajat creşterea participării la învăţământul preşcolar şi şcolar. A fost efortul unei echipe de cadre didactice, psihologi şi asistenţi sociali, care și-a propus să nu mai lase alte generații de copii din Remetea Chioarului să-și rişte viitorul.
“Școala Comunităţii Remetea Chioarului” este un proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman, care are ca obiectiv general reducerea şi prevenirea abandonului şcolar şi promovarea accesului egal la învăţămantul preşcolar, primar şi secundar pentru toţi copiii aparţinând zonei rurale Remetea Chioarului.